Verkeer, vervoer

Van + naar o!

De kruising Kronenburgdijk-Kronenburgsingel-Schepen van Ommerenstraat in Arnhem-Zuid had jarenlang de twijfelachtige eer het gevaarlijkste kruispunt te zijn van Gelderland. Er gebeurden talloze ongelukken. Zelfs één met dodelijke afloop. In de zomer van 2015 kwam daar gelukkig een eind aan: de kruising werd een rotonde. Jeroen Reussing, voorzitter van het lokale Buurtoverleg en van de stichting Grrroen in Kronenburg, is er blij mee.

overlay
Verkeer, vervoer

Van + naar o!

Het oogde als een doodgewone kruising, in een doodgewone nieuwbouwwijk. Maar schijn bedriegt, zegt Jeroen Reussing: “Het is altijd een gevaarlijke kruising geweest. Vooral omdat je komend vanaf de Kronenburgdijk door beplanting en bebouwing pas laat ziet dat er überhaupt een kruising was. Het leek bovendien alsof je dan gewoon rechtdoor kon, maar daar mag alleen de bus rijden. De belijning bracht mensen ook in de war. Het gevolg: bewoners die bij de kruising wonen, zagen iedere dag wel weer een aanrijding of bijna-ongeluk.”

Lobbyen
De bewoners zijn volgens Reussing al jaren aan het lobbyen om wat aan de kruising te doen: “De gemeente zag het probleem ook wel, maar had lang de middelen niet om er echt iets aan te doen. We zijn blij dat dankzij vier ton van de provincie (geld uit de zogenoemde Robuuste Investeringsimpuls, zie kader) de gemeente nu in staat is geweest het kruispunt aan te pakken.”

Serieus genomen
De bewoners zijn nauw betrokken bij de plannen voor het veiliger maken van de kruising, zegt Reussing. “We hebben regelmatig met mensen van de gemeente om tafel gezeten. Dat hebben wij als zeer prettig ervaren. De gemeente heeft daadwerkelijk geluisterd naar de bewoners, en onze wensen en verlangens zijn serieus meegenomen in het plan voor het aanpassen van de kruising. Op ons verzoek is er zelfs een expert van buiten ingehuurd, die heel veel ervaring heeft met het oplossen van dit soort problemen.”

Oogopslag
Bestuursadviseur Tonny Slieker heeft namens de gemeente Arnhem de opdracht gegeven tot het aanpakken van de kruising: “Soms zie je in één oogopslag waarom een kruising onveilig is. Hier helaas niet. We zijn al vanaf 2000  aan het kijken hoe we de veiligheid kunnen verbeteren. We hebben daarvoor ook al zaken aangepast. Maar helaas zonder resultaat. Er was een grote kostbare ingreep nodig. We zijn lang bezig geweest om de daarvoor benodigde middelen bij elkaar te krijgen. Dat is dankzij een subsidie van de provincie nu gelukt.”

Uiteindelijk hebben gemeente en de bewoners gezamenlijk gekozen voor het aanleggen van een rotonde als veiligste oplossing. Jeroen Reussing: “De rotonde wordt mooi groen aangekleed. Er komt zelfs een mooie grote boom bovenop te staan. Want we hebben hier in de wijk al voldoende beton. Het motto van het Arnhemse coalitieakkoord is “Met de stad” . Dat heeft de gemeente hier zeker waargemaakt.”

Wat is de Robuuste Investeringsimpuls?


De provincie Gelderland besloot in 2013 in totaal 250 miljoen euro (extra) te investeren in regionale economie, (jeugd)werkgelegenheid, mobiliteit, bouw & energie en infrastructuur. De projecten die met dit geld worden uitgevoerd, zoals de aanleg van de rotonde in Arnhem, moeten eind 2015 zijn afgerond. Deze zogenoemde Robuuste Investeringsimpuls is bedoeld als extra steun in de rug voor de Gelderse economie en werkgelegenheid. Het komt bovenop de 825 miljoen euro die al afgesproken was in het oude coalitieakkoord.

overlay Jeroen Reussing

Jeroen Reussing

De bewoners zijn nauw betrokken bij de plannen voor het veiliger maken van de kruising, zegt Jeroen Reussing van het lokale buurtoverleg. “We hebben regelmatig met mensen van de gemeente om tafel gezeten. Dat hebben wij als zeer prettig ervaren. De gemeente heeft daadwerkelijk geluisterd naar de bewoners, en onze wensen en verlangens zijn serieus meegenomen in het plan voor het aanpassen van de kruising. Op ons verzoek is er zelfs een expert van buiten ingehuurd, die heel veel ervaring heeft met het oplossen van dit soort problemen.”

overlay Tonny Slieker

Tonny Slieker

Bestuursadviseur Tonny Slieker heeft namens de gemeente Arnhem de opdracht gegeven tot het aanpakken van de kruising: “We zijn al vanaf 2000  aan het kijken hoe we de veiligheid kunnen verbeteren. We hebben daarvoor ook al zaken aangepast. Maar helaas zonder resultaat. Er was een grote kostbare ingreep nodig. We zijn lang bezig geweest om de daarvoor benodigde middelen bij elkaar te krijgen. Dat is dankzij een subsidie van de provincie nu gelukt.”

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.

Meer weten...
Meer weten...